Opgave 1 bij college 4

Kapitaal en kapitaalbelasting In het vorige college maakten we opgaven over het effect van arbeidsmigratie op lonen en productie. In feite namen we daarbij alle overige factoren die gebruikt worden in de productie van goederen en diensten als constant. Economen vatten al die andere factoren soms samen in het begrip kapitaal. Kapitaal is dus eigenlijk een soort containerbegrip waar zulke uiteenlopende zaken als fabrieken, laptops, machines, voertuigen, enz. enz. onder vallen. In deze opgaven doen Lees verder…

Opgave 2 bij college 3

Vrij verkeer van werknemers met of zonder een minimumloon Vrij verkeer van werknemers wordt gemotiveerd door het idee dat werkenden dan zullen migreren naar het land waar hun productiviteit, en dus hun loon, het hoogste is. Dat is goed voor de unie omdat dan de productie en welvaart van de burgers in de unie zo hoog mogelijk zal zijn. Laten we eens zien hoe deze migratie in zijn werk gaat. Neem aan dat er twee Lees verder…

Opgave 1 bij college 3

De effecten van migratie met of zonder een minimumloon Economen nemen aan dat lonen worden bepaald door de productiviteit van werkenden en door het aantal werkenden. De productiviteit wordt voor een deel bepaald door de aanwezigheid van kapitaal, zoals fabrieken met bijbehorende machines. Hoe meer werkenden er zijn in een economie, hoe lager hun loon zal zijn. De reden van deze daling is dat bij een gegeven aantal fabrieken en machines de toename van het Lees verder…

Opgave 2 bij college 2

Besluitvorming met een gekwalificeerde meerderheid In de Europese Raad en Raad van de Europese Unie werd vroeger bij gekwalificeerde meerderheid beslist. Hierbij heeft iedere lidstaat één vertegenwoordiger in de Raad, maar het gewicht van de stem van die vertegenwoordiger kan groter of kleiner zijn dan één. Laten we als voorbeeld nemen een unie met vier landen (A, B, C, D) met een bevolkingsomvang respectievelijk gelijk aan 4½, 3, 1½ en 1 miljoen inwoners. Neem nu Lees verder…

Opgave 1 bij college 2

Centralisatie of decentralisatie bij grensoverschrijdende effecten Stel, we hebben twee landen, namelijk land X en land Y. Zij bieden een collectief goed aan hun burgers aan. Zoals we hebben gezien in de tekst ‘Basiskennis economische theorie’ kun je de vraag naar een collectief goed door de burgers weergeven door een curve, zoals in figuur 1. In die figuur geeft de hoogte van de blauwe curve bij iedere hoeveelheid van het collectieve goed de zogenaamde marginale Lees verder…

Opgave 2 bij college 1

Risicodeling tussen lidstaten Stel, we hebben een Epu met 20 lidstaten. Iedere lidstaat heeft gemiddeld eens in de 10 jaar last van een economische crisis, waardoor het nationaal inkomen daalt van 1800 naar 1000 (de eenheden doen er niet zoveel toe, het kunnen bijvoorbeeld miljarden euro’s zijn). Gemiddeld heeft een land dus gedurende 9 jaren een nationaal inkomen van 1800 en één jaar een nationaal inkomen van 1000. Over langere tijd bezien is dus het gemiddelde nationaal inkomen Lees verder…

Opgave 1 bij college 1

Wel of niet lid worden van een economische en politieke unie  In deze opgave gaan we nader bekijken wanneer een land al dan niet lid zou willen worden van een economische en politieke unie (vanaf nu afgekort tot Epu). Ieder land heeft een collectieve sector met een groot aantal collectieve voorzieningen, zoals onderwijs, sociale zekerheid, defensie, enzovoorts. Ieder land heeft een verschillende voorkeur voor de omvang van de collectieve sector relatief ten opzichte van de collectieve sector. We geven die voorkeur Lees verder…

Verbeter de wereld...

Verplichte anticonceptie is niet voor de meiden van Harriet Duurvoort

Sommige echtparen bekommeren zich om verwaarloosde kinderen Wij hebben het al eerder gehad over de vraag wat te doen met ouders die ernstig tekort schieten bij het opvoeden van hun kinderen. Zij verwaarlozen hun kinderen. Geestelijke en/of lichamelijke mishandeling beschadigen die kinderen vaak (niet altijd) voor de rest van hun leven. Wij vroegen ons toen af waarom wij er niet voor zorgen dat er alleen maar kinderen op de wereld komen die een veilig en Lees verder…

Verbeter de wereld...

Slecht is beter dan goed, behalve voor ouderen

Eerst zwart, dan grijs Zelf was ik nogal een zwartkijker. Niets kon goed zijn, alles was slecht. Toen ik 15, 16 jaar oud was vond ik dat ik in de verkeerde eeuw leefde. Ik had in de 19e eeuw moeten leven, toen was alles beter. De mensen waren vriendelijk en beleefden grappige dingen, zie de Pickwick Papers (ik was een fan van Charles Dickens). Toen ik 19 jaar oud was, wist ik zeker dat niemand Lees verder…

Verbeter de wereld...

Voer een vaccinatieplicht in (of een hogere zorgpremie voor anti-vaxxers)

Een vaccinatieplicht vinden de zogeheten anti-vaxxers in strijd met de vrijheid om zelf te beslissen over je lichaam. Zonder zo’n plicht echter kunnen niet gevaccineerden anderen (en zichzelf) hogere zorgkosten opdringen. De kosten van hun keuzen dragen ze echter niet zelf, maar laten ze aan anderen over. Als we er mee instemmen dat de overheid niet mag ingrijpen in de keuzen van mensen, zou de overheid ook de kosten van die keuzen niet moeten vergoeden. Lees verder…